Den som väntar på nåt gott.. & Choklad- o ch mandelbiscotti

Ja, så tog det ett par veckor igen innan jag satte mig med bloggen..
Men, jag har iaf varit duktig o fotat det mesta jag bakat o fixat till julen!
Tänkte nu försöka få in en del av dessa godsaker här i bloggen, vi börjar med Choklad-o mandelbiscotti.
Underbart goda små saker, receptet har jag lagt upp en gång tidigare, på den förra bloggen, men de är så förbaskat goda, så receptet tål verkligen att upprepas!
 
CHOKLAD- OCH MANDELBISCOTTI
 
150 g sötmandel
100 g mörk choklad
150 g rumsvarmt smör
3 dl strösocker
2 tsk rivet apelsinskal (går bra med clementin också!)
2 ägg
ca 6 dl vetemjöl
 2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Strö ut mandeln på en plåt o rosta dem i ugnen ca 10 min.
Grovhacka hälften av (eller all..) mandeln och all choklad.
Vispa smör o socker mjukt.
Blanda i apelsinskal, ägg o mjl blandat med bakpulver o vaniljsocker.
Sist blandar du mandel o choklad.
Forma degen till 6 eller 8 rullar, beroende på hur stora kakor du vill ha.
Lägg rullarna på bakpappersklädda plåtar.
Platta till dem något med handflatan.
Grädda längderna mitt i ugnen ca 15 min.
Låt dem svalna ca 15 min, skär dem sedan i sneda bitar med en vass kniv.
Vänd snittytorna uppåt o grädda kakorna ytterligare 8-10 min.
Servera dem gärna tillsammans med lite glass.
Eller som italienarna, doppa dem i ett glas dessertvin!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0