Gudomliga Brownies!

Dessa Brownies är en klar favorit i detta hemmet!
Jag är dessutom av den uppfattningen att i Brownies SKA det vara nötter!
Skulle jag hitta ett recept utan nötter, då ratar jag det direkt, eller så slänger jag i lite nötter i alla fall.
Man vill gärna ha lite tuggmotstånd också, inte bara en mjuk kaka.
Sen spelar det inte så stor roll vad det är för nötter, man kan ta lite vad man har hemma.
Och för att piffa till kakan lite extra brukar jag riva över lite nougat precis när jag tagit ut kakan ur ugnen, mums!
Prova även att riva lite nougat över kladdkakan, ger en liten extra piff till kakan!
Och här kommer receptet på dessa Brownies:
 
BROWNIES
Ca 20 bitar
 
200 g mörk choklad
50 g smör eller margarin
1 dl grädde
2½ dl socker
3 ägg
2 dl vetemjöl
½ tsk salt
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
100 g valnötter
 
Bryt chokladen i mindre bitar o smält den över vattenbad tillsammans med matfett o grädde.
Rör om under tiden.
Ta skålen från vattenbadet, rör ner socker.
Vispa upp äggen lätt o rör ner dem i smeten  tillsammans med mjöl blandat med salt, bakpulver o vaniljsocker.
Hacka valnötterna o rör ner i smeten.
Klä en liten långpanna, ca 20x30 cm, med bakplåtspapper.
Häll smeten i formen o grädda mitt i ugnen ca 15 minuter.
Låt svalna något innan den skärs upp i rutor.
Servera o Njut, kanske med lite vispad grädde eller en bit glass?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0