Björnbärskaka

 
 
Gjorde en kaka till en kär kollega, som hjälpt mig på sin semester.
Hon köpte Converse åt mig, mycket snygga!
Tyvärr vet jag inte hus kakan smakade, men jag har gjort väldigt snarlika i muffinsform, minus glasyren.
Kardemumma o björnbär passar väldigt bra ihop!
BJÖRNBÄRSKAKA
2 ägg
2 dl socker
75 g smör
1 dl grädde eller mjölk
3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 tsk kardemumma
1½ dl björnbär
GLASYR
2 dl florsocker
ca 1½ msk citronsaft
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj o bröa en form på ca 24 cm eller 1½ liter.
Vispa ägg o socker pösigt.
Smält smöret o rör ner det i mjölken.
Blanda vetemjöl, bakpulver, kardemumma o vaniljsocker väl i en skål.
Blanda äggblandingen med mjölblandningen.
Vände ner smörblandningen.
Häll smeten i formen o tillsätt samtidigt björnbären.
Grädda i ca 40 min. Prova med sticka om kakan är klar.
Låt den svalna något innan du stjälper upp den.
Blanda glasyren o häll den lite tjusigt över kakan.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0