Hallonmazariner

Hade gett mig den på att jag skulle baka nån sorts mazarin i långpanna, och hittade då detta recept i en av alla mina tidningar.
Vanliga mazariner kan ju lätt bli lite torra och tråkiga, men denna blev riktigt saftig och smaskig.
Och dessutom lite hallon på, kan det bli bättre då? (Jo, enligt mannen i huset, som inte ALLS gillade denna..)
Det går lika bra att använda marsipan i smeten, upptäckte jag efter att ha råkat ta fel paket i kylen, vilket jag uppdagade när jag redan rört ihop smeten.. :)
Sen råkade jag även titta på mina bilder här på bloggen, kanske skulle träna på att ta lite bättre bilder..
Köpa lite billig rekvisita på loppisar, och träna träna träna.. :)
 
HALLONMAZARINER
 
450 g mandelmassa
150 g mjukt smör
6 ägg
1½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
GLASYR
7 dl florsocker
4-5 msk vatten
1½ dl hallonsylt
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Riv mandelmassan.
Blanda den med smör i matberedare (går bar med elvisp också).
Tillsätt äggen, ett i taget, och rör kraftigt mellan varje.
Blanda mjöl och bakpulver, rör ner blandningen i mandelsmeten.
Smörj ett bakpapper och lägg i en liten långpanna, ca 25x35 cm.
Bred ut smeten i långpannan.
Grädda kakan längst ner i ugnen ca 20 min.
Låt kakan svalna.
Blanda florsocker och vatten till glasyren, bred över kakan.
Skeda hallonsylten över kakan, rör försiktigt ut den med glasyren så att
det blir ett lite marmorerat mönster.
Låt glasyren stelna.
Skär kakan i rutor.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0