Jordgubbsmuffins

 
 
Dessa var saftiga o galet goda, kardemumman gjorde susen!
Passar fint som en liten dessert med vispad grädde o ett par extra färska jordgubbar.
Eller med en färskosttopping med vit choklad.
Citron hade jag ingen hemma, så den hoppade jag över, funkade fint!
 
JORDGUBBSMUFFINS
200 g smör, rumsvarmt
2½ dl strösocker
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk mald kardemumma
1 tsk vaniljsocker
1 dl vispgrädde
rivet skal av 1 citron
3 dl jordgubbar
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Rör smör o socker pösigt.
Tillsätt äggen, ett i taget.
Blanda de torra ingredienserna, rör ner dem i smeten.
Rör försiktigt ner grädde o citronskal.
Vänd försiktigt ner de sköljda, snoppade, halverade jordgubbarna i smeten.
(Eller tryck i dem i smeten efter att du skedat upp den i formarna.)
Fyll muffinsformar till 2/3 med smet.
Grädda mitt i ugnen 15-20 min.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0