Jordgubbsrutor

Idag har det regnat precis hela dagen, o vad passar då bättre än att pyssla lite i köket?
Igår sålde de en hel låda jordgubbar för 199 kr utanför Maxa, o då passade jag på!
Mycket snabbare än att plocka själv..
Så idag har jag kokat jordgubbssylt, jordgubb-rabarber-marmelad, bakat muffins o gjort dessa jordgubbsrutor.
O då har jag ändå 6 liter jordgubbar kvar..
Blir nog till att frysa in en del, o sen passa på att en massa, snart är ju säsongen slut!
Här kommer i alla fall receptet på rutorna.
Eftersom jag inte hade nån vit choklad hemma, o dessutom inte är särskilt förtjust i det, så rev jag över lite mörk choklad istället.
 
JORDGUBBSRUTOR
5 dl jordgubbar
3 ägg
3 dl strösocker
100 g smör
1½ dl mjölk
4½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
100 g vit choklad
 
Rensa jordgubbarna o skär dem i bitar.
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg o socker pösigt.
Smält o smöret o häll i mjölken.
Rör ner blandningen i äggsmeten.
Blanda mjöl, vaniljsocker o bakpulver i en skål.
Vänd ner blandningen i smeten.
Smörj o bröa en långpanna, ca 30x40 cm.
Häll i smeten o fördela jordgubbsbitarna över.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen 25-30 min.
Ta ut kakan o strö över hackad choklad.
Grädda sedan i ytterligare 5 min.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0