Silverkaka / Midsommartårta

 
 
Efter att gjort vaniljkräm (-sås..) förra veckan, så hade jag ju en hel massa äggvitor över.
Så jag började leta efter ett recept på silverkaka, som görs på just äggvitor.
Till sist fastnade jag för detta recept, som kommer från Cupcakesfluffan.
O eftersom jag även hade en del kvar av vaniljkrämen, så fick det bli en tårta av kakan.
Jag delade den på mitten, fyllde med vaniljkräm o tinade hallon, o på toppen la jag grädde o jordgubbar.
Detta blev nog en av de godaste tårtor jag ätit på länge! (Inte för att skryta..:))
 
SILVERKAKA
100 g smör
7 äggvitor
½ krm salt
3 dl strösocker
2½ dl vetemjöl
1 msk potatismjöl
2 tsk vaniljsocker
1½ tsk bakpulver
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret.
Smörj o bröa en form, ca 1½ liter.
Vispa äggvitorna med saltet till fast skum.
Blanda samman socker, vetemjöl, potatismjöl, bakpulver o vaniljsocker.
Rör ner i äggviteskummet.
Rör till sist i det smälta smöret.
Häll i formen o grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0