Ananaskaka med choklad

 
 
I onsdags stod jag i köket och gjorde varma mackor till mig och barnen.
Och plötsligt kände jag bara att jag vill baka en kaka, NU!
Och eftersom jag hade ananas framme, så tyckte jag att en
ananaskaka kändes lockande.
Hittade denna kaka i min samling.
Den blev mycket god, dock behöver den lite mer ananas än vad
som står i receptet, så nästa gång tar jag en burk till.
Jag använde krossad ananas, som verkade lite smidigare än att dela skivad.
Kakan vinner även på att stå nån dag och sätta sig.
Jag hade ingen vaniljstång hemma, så jag tog 2 tsk vaniljsocker istället.
 
 
ANANASKAKA MED CHOKLAD
 
250 g rumsvarmt smör
3 dl socker
4 ägg
korn från en halv vaniljstång
1 tsk bakpulver
5 3/4 dl vetemjöl
150 g väl avrunna ananasbitar
1 ½ dl ananasspad
100 g grovt hackad mörk choklad
 
Sätt ugnen på 190 grader.
Vispa socker och smör tjockt och poröst.
Tillsätt äggen, ett i taget.
Blanda vaniljkorn, bakpulver och mjöl.
Vänd ner blandningen i äggsmeten, lite i taget, varvat
med ananasbitar och -spad, samt choklad.
Rör ihop smeten och häll den i en smord och bröad
springform, ca 24 cm.
Grädda kakan nederst i ugnen 50-60 min.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0