Chokladbiskvier

Har länge tänkt göra chokladbiskvier, men dragit mig lite för att
det verkar lite krångligt.
Men så hittade jag detta recept, som egentligen heter
Chokladbiskvier i form.
De bakas alltså i småbrödsformar, men jag tyckte att smeten till
bottnen blev så pass fast, så formarna behövdes inte.
Kanske att smeten blev så fast p.g.a att jag använde mandelmjöl,
istället för att mala mandel som det stod i receptet?
Krämen ändrade jag receptet på en hel del, eftersom det i
originalreceptet innehöll mest mörkt muscovadoscker, vilket i min
smak hade blivit alldeles för mycket lakritssmak.
Så receptet här är mitt eget påhitt!
Mina biskvier blev fasligt fula, men OMG så goda!
Om man får säga så om något man gjort själv.. :)
OBS! Hoppa inte över att ställa dem i frysen en stund innan
du lägger på chokladen, det gjorde jag..
Då smälter krämen och allt rinner iväg, därav att det mesta sitter på sniskan..
 
 
CHOKLADBISKVIER
Ca 20 stycken små
 
BOTTEN
200 g mandelmjöl
3 dl florsocker
2 äggvitor
KRÄM
150  g rumsvarmt smör
½ dl mörkt muscovadosocker
1 msk kakao
1½ dl florsocker
2 äggulor
GLASYR
150 g mörk choklad av hög kvalitet
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda mandelmjöl och florsocker.
Tillsätt vitorna och arbeta samman till en smet.
Klicka ut smeten i småbrödsformar.
Grädda mitt i ugnen ca 15 min, låt kallna.
Rör smör, muscovadsocker och florsocker smidigt.
Sikta i kakao och rör ner äggulorna.
Fördela fyllningen på kakorna, enklast gör du det med en sprits.
Låt dem stå i frysen ca 30 min.
Smält chokladen över vattenbad eller i micro.
Doppa krämen på kakorna i chokladen.
Ställ kallt för att stelna.
Förvara kakorna i kylskåp, de går även bra att frysa.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0