Hallonrutor

Var sugen på en mjuk kaka med nån sorts bär i.
Letade en stund i alla mina recept, och hittade då denna,
som dessutom har maräng på toppen, mycket smaskig!
Den är även ganska enkel att baka, inte fel!
Dock är det lite svårt att se om den är klar, min blev lite kladdig i mitten.
Och då vet jag ju egentligen att min ugn tar lite längre tid, men marängen såg ju klar ut..
Nåja, den blev i alla fall ruskigt god!
 
HALLONRUTOR
Ca 30 bitar
 
50 g matfett
1½ dl mjölk
3 äggulor
2 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
2 msk hett vatten
Maräng:
3 äggvitor
3 dl socker
1 msk vaniljsocker
250 g hallon
 
Smält matfettet och tillsätt mjölken.
Vispa ihop äggulor och socker.
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner
tillsammans med mjölkblandningen.
Rör sist i vattnet.
Bred ut smeten i en bakpappersklädd långpanna.
Vispa äggvitor, socker och vaniljsocker till en marängsmet.
Bred marängen över kaksmeten.
Strö på hallon och grädda i 200 grader ca 20 min
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0