Jordgubbspaj

Vi var bortbjudna i somras, och jag fick äran att göra desserten.
(Ovanligt, eller hur?:))
Efter alla jordgubbstårtor till skolavslutning, midsommar
och pingst, så ville jag göra något annat med jordgubbarna.
Hittade då detta recept på en paj, som blev helt gudomligt god!
Krämig, söt, saftig med ett knaprigt skal, ja ni hör ju själva,
det vattnas redan i munnen!
Servera pajen med vaniljsås, glass, eller lättvispad grädde.
 
JORDGUBBSPAJ
 Ca 10 bitar
 
Pajskal:
3 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 krm salt
½ dl socker
150 g smör
Fyllning:
500 g (1 liter) jordgubbar
1 dl vispgrädde
1 ägg
½ dl socker
1 msk potatismjöl
1 tsk vaniljsocker
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Nyp ihop mjöl, bakpulver, salt, socker och smör skuret i bitar
till en deg, antingen för hand eller i matberedare.
Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm.
Ansa och skiva jordgubbarna.
Lägg dem i pajskalet.
Vispa ihop grädde, ägg, socker, potatismjöl och vaniljsocker
tills det blir lite fastare.
Häll smeten över jordgubbarna.
Grädda mitt i ugnen ca 45 min, till pajen stannat och fått fin färg.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0