Kolasnittar

Ber om ursäkt att det varit lite tyst här, men har faktiskt inte bakat alls mycket under
jullovet, bara en mjuk pepparkaka!
Jag har mest passat på att umgås med familjen, och vila en del, det kan
ju behövas det också ibland!
Men nu är jag igång igen, och förra veckan bakade jag en eftermiddag.
Tre sorter blev det, jag har ju lite svårt att hejda mig när jag väl sätter igång.. :)
Vi börjar med Kolasnittarna.
Detta är ett nytt recept jag testade, lite annorlunda än det jag brukar använda.
Antar jag i alla fall, eftersom de inte blev riktigt likadana.
Dessa blev i alla fall (på ren svenska) förjävlagoda!
 
KOLASNITTAR
 ca 35 stycken
 
100 g smör, rumsvarmt
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
ca 2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk ljus sirap
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Rör smör och socker poröst.
Blanda de torra ingredinserna och tillsätt dem och sirapen
till smörblandningen.
Arbeta snabbt ihop till en deg.
Dela degen i 3 eller 4 delar och rulla dem till längder.
Lägg dem på bakpappersklädd plåt.
Platta till längderna något.
Grädda dem mitt i ugnen i 10-12 min.
Skär längderna i sneda bitar medan de fortfarande är varma.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0