Primörpaj

 
Gjorde en smaskig paj till brunchen / fikan jag hade här hemma för ett tag sedan.
Denna är helt vegetarisk, men om man vill så kan man servera den med lite stekt bacon
på toppen. Eller till kyckling eller en bit kött.
Den blir ju lite extra matig eftersom det är fullkorn i bottnen, jättegod!
Jag tyckte däremot att det verkade lite lite grönsaker, så jag tog i lite extra
av både tomater och morot.
 
PRIMÖRPAJ
 
4 portioner
 
PAJDEG
2 dl vetemjöl
1 dl vetemjöl med fullkorn
1 krm salt
125 g kallt smör
2-3 msk kallt vatten
ÄGGSTANNING
3 ägg
3 dl gräddmjölk 50/50
salt och peppar
FYLLNING
10 körsbärstomater
1 morot i slantar
2 mindre rödlök i klyftor
1 pressad vitlöksklyfta
100 g sugar snap ärtor
salt och peppar
2 msk hackad timjan
 
Blanda samman pajdegen i en matberedare.
Kavla ut degen och lägg i en pajform, ca 27 cm i diameter.
Eller tryck ut den direkt i formen.
Nagga och sätt i kyl ca 20 min.
Fräs morötter, ärtor, rödlök och vitlök lätt i smör.
Salta och peppra väl.
Fördela grönsakerna i pajskalet och strö över lite timjan.
Vispa ihop äggstanningen och salta och peppra.
Häll äggstanningen över fyllningen och grädda i 200 grader ca 35 min,
eller tills äggstanningen stelnat och fått fin färg.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0