Tigerkaka

Vi har haft både förkylningar och maginfluensa i huset,
så det har tyvärr inte blivit så mycket bakat på sistone.
Men i söndags tyckte jag att vi behövde en liten kaka till
eftermiddagsfikan, särskilt som vi tagit oss igenom både
Vasaloppet och världscupen i hästhoppning, Puh!
 
Tigerkaka har jag inte bakat på många många år,
så nu var det minsann dags!
Detta är ju en klassiker som både mormor och mamma brukade
duka fram när det vankades kalas och fika.
Just denna varianten innehäller lite apelsin i den ljusa
smeten, vilket var väldigt gott.
Smeten blev ganska hård, så jag valde att spritsa den i
i formen, annars hade jag nog fått svårt att varva den.
 
 
 
TIGERKAKA
 
200 g rumsvarmt smör
2½ dl strösocker
3 ägg
3 1/4 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1 apelsin, finrivet skal
2 msk apelsinmarmelad
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa en bakform.
Rör smör och socker vitt och tillsätt sedan
äggen, ett i taget.
Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten.
Dela smeten i två.
Tillsätt vaniljsocker och kakao i den ena,
och apelsinskal och marmelad i den andra.
Varva de två smeterna i formen.
Grädda på nedersta falsen 35-40 min.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0