Daimbiskvier

Dags att sparka lite liv i den här bloggen igen, eller vad
säger ni?
Vet inte vad jag ska skylla på, oinspirerad till att skriva, kanske?
För bakat har jag ju gjort, tro inte att jag slutar med det!
 
Dessa små godingar, ja jag gör dem ganska små, är ganska
enkla att göra, men tar lite tid.
Andra omgången tillsatte jag lite kakao i smörkrämen,
helt enkelt för att jag tyckte att det verkade godare.
Vilket det ju oxå var! :)
Receptet snodde jag från någons blogg, men kan inte komma på vilken.
Så om du känner igen det, förlåt! Och tack för lånet! :)
 
DAIMBISKVIER
 
250 g mandelmassa
1 dl socker
2 äggvitor
 
Riv mandelmassan.
Vispa upp socker och äggvita lite lätt.
Rör ner mandelmassan och rör till en jämn smet.
Fyll smeten i en spritspåse med rund tyll.
Spritsa ut klickar på bakpappersklädda plåtar.
Grädda i 180  graders varmluftsugn ca 13 min.
 
200 g mjukt smör
2 dl florsocker
2 äggulor
½ tsk vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker)
1 msk kokande vatten
2 dubbeldaim, hackad
ev. 2 msk kakao
 
Vispa smör, florsocker, äggulor och vanilj fluffigt.
Koka upp vatten och vispa ner en matsked.
Rör ner den hackade daimen.
Fördela smörkrämen på bottnarna.
Ställ kakorna i frysen ca 30 min.
 
250 g mjölkchoklad (eller mörk choklad)
1 msk olja
 
Smält chokladen och rör ner oljan.
Tag fram kakorna ur frysen och doppa dem i chokladen
så att smörkrämen precis täcks.
Låt stelna.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0