Rabarberbulle i form

Jag älskar rabarber i alla former!
Detta recept  hittade jag i senaste numret av Hembakat.
Och jag fullkomligt älskade det!
Tänker nog även prova att göra det i bullform, istället för
i en stor form.
 
 
RABARBERBULLE I FORM
 
25 g jäst
2½ dl mjölk, rumsvarm
1 dl strösocker
1 krm salt
1 tsk mald kardemumma
100 g smör, rumsvarmt
ca 10 dl vetemjöl
FYLLNING
50 g mandelmassa, riven
1 tsk vaniljsocker
100 g smör, rumsvarmt
ca 1 dl rabarberkompott
(RABARBERKOMPOTT
300 g rabarber i bitar
2 dl strösocker
1 msk citronsaft
1 vaniljstång, delad, surskrapad
Koka ihop till en kompott, låt svalna.)
 
Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med mjölken.
Tillsätt strösocker, salt, kardemumma och smör i klickar.
Tillsätt vetemjölet lite i taget och arbeta allt till en smidig
deg i maskin ca 10 min.
Låt degen jäsa under bakduk ca 1 tim.
Fyllning: Rör ihop mandelmassa, vaniljsocker och smör.
Ta upp degen på mjölat bakbord och kavla ut den till
en rektangel ca 25 x 50 cm.
Bred ut fyllningen och rabarberkompotten på degen.
Rulla ihop den från långsidan och dela i ca 4 cm bitar.
Placera bitarna med snittytan uppåt i en springform,
24-26 cm, klädd med bakplåtspapper.
Låt jäsa under bakduk ca 30 min.
Sätt ugnen på 225 grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över mandelspån.
Grädda mitt i ugnen 20-25 min.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0