Glutenfri rabarberkaka

Igår hade jag besök av en väninna och hennes två barn,
och sonen är glutenintolerant.
Har hela veckan tänkt att jag skulle göra en rabarberkaka
(årets första!) till helgen, nu fick jag ju göra en som var glutenfri.
Googlade, och detta var det första receptet som dök upp.
Den var riktigt god, och den gick åt så snabbt så jag hann
aldrig ta nån bild! :)
Så ni får helt enkelt föreställa er hur den såg ut, eller googla..
Jag hade kakan inne 10 min längre än det står i receptet,
men den blev ändå rinnig.
Men det gjorde inget, den blev ju supergod i alla fall!
 
GLUTENFRI RABARBERKAKA
 
1½ dl strösocker
1½ dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
100 g smält smör, eller 1 dl flytande margarin/smör
2-3 stjälkar (ca 300 g) rabarber
 
Dela äggvitorna, häll vitorna i en bunke och gulorna i en annan.
Tillsätt sockret till vitorna, vispa till en hård smet med elvisp,
men INTE så hård så man kan vända bunken upp och ner.
Tillsätt potatismjöl, bakpulver, vaniljsocker och matfett
till gulorna, vispa ihop.
Rör samman de båda smeterna med en sked eller slickepott.
Häll smeten i en smord form, ca 26 cm i diameter.
Skala ev rabarbern och skär den i ca 1 cm bitar.
Strö över och tryck ner rabarbern i smeten.
Strö över lite socker och pudra över lite potatismjöl.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader ca 20 min.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0