Brittatårta

 
 
Kallas även Pinocciotårta, Glömmingetårta eller Herrgårdstårta!
Beställaren av smörgåstårtorna ville även ha något till kaffet.
Eftersom smörgåstårta ju är ganska mäktigt, så ville de ha något lite lättare till kaffet.
Efter mycket funderande kom de själva på denna tårta, som jag själv nästan glömt bort!
Är flera år sedan jag själv bakade den, men gott är det!
Fyllningen går att variera ganska mycket efter eget tycke och smak.
Just denna fylldes med Lemon curd-grädde och hackad choklad.
Annars kan man ta grädde och frukter och bär av alla de slag!
 
 
BRITTATÅRTA
 
Ca 12 bitar
SOCKERKAKSSMET
125 g smör, rumsvarmt
1 dl socker
2 äggulor
1½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
MARÄNGSMET
2 äggvitor
1 3/4 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 dl hackade hasselnötkärnor
 
Klä en långpanna (30x40 cm) med lätt smort bakplåtspapper.
Rör smör och socker pösigt.
Tillsätt äggulorna under vispning.
Blanda mjöl ock bakpulver.
Tillsätt mjölblandningen och mjölken, lite i taget.
Bred ut smeten tunt i långpannan.
Vispa vitorna till hårt skum.
Vispa ner socker och vaniljsocker, lite i taget.
Bred marängsmeten över sockerkakssmeten.
Strö de hackade nötterna över.
Grädda ljust beige i 175 grader, ca 20 min.
Låt kakan kallna.
Dela kakan mitt itu.
Lägg din fyllning på en halvan och lägg den andra halvan över.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0