Kladdkaka

Idag är det Kladdkakans Dag!
Och då måste man ju göra en kladdkaka!
Detta är mitt favoritrecept, det blir perfekt varje gång.
Vill man kan man piffa den med minimarshmallows, frysta hallon, polly, tja lite vad man känner för.
Ibland river jag över lite nougat precis när jag tagit ut kakan ur ugnen, mycket gott.
Ett litet tips är även att bröa formen med kokosflingor istället för ströbröd, det ger en lite knäckigare smak.
 
KLADDKAKA
 
100 g smör
1½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1½ tsk vaniljsocker
2 ägg
3 dl socker
 
 
Smält smöret.
Blanda samman de torra ingredienserna.
Rör i smör och ägg, blanda väl.
Smörj och bröa en ugnssäker form.
Häll smeten i formen.
Grädda i 175 grader ca 30 min.
Servera med lättvispad grädde.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0