Morotskaka

 
I lördags hade jag tjejkväll, o eftersom jag inte kunde bestämma mig om efterrätten blev det "Tre små rätter", bland annat denna underbart goda morotskaka.
Receptet kommer från Leila Lindholm.
 
MOROTSKAKA
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1½ tsk kanel
1 tsk kardemumma
½ tsk ingefära
1 nypa salt
1½ dl solrosolja
4½ dl rårivna morötter
FROSTING
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Skal av lime (jag tog även saften av ½ lime)
100 g philadelphia
 
Sätt ugnen på 150 grader.
Vispa ägg o socker pösigt.
Blanda de torra ingredienserna o rör ner dem i äggsmeten.
Tillsätt olja o morötter.
Häll smeten i en smord form, ca 24 cm.
Grädda ca 55 minuter.
Låt kakan svalna.
Vispa ihop frostingen o bred den över kakan.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0