Chocolate Chip Cookies

Jag lovade ju att jag skulle försöka leta reda på nåt gammalt, som jag missat att blogga om! :)
Dessa gjorde jag för ett tag sedan, receptet kommer från Leila Lindholm.
Eftersom det är farinsocker istället för strösocker i dem, så blir de inte så söta som kakor annars kan bli.
Ingefäran hoppade jag över, helt enkelt för att jag inte gillar det, ingefära ska bara vara i pepparkakor..
Dessutom hoppade jag över att rosta hasselnötterna, det gick alldeles utmärkt ändå!
Jag hackade även nötterna grovt, gjorde kakorna lite mindre, o tyckte då att det blev lite för mycket med hela nötter.
 
 
CHOCOLATE CHIP COOKIES
 
150 g mjukt smör
2 dl farinsocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära
skalet av 1 apelsin
1 ägg
3 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
200 g mörk choklad 70%
100 g hasselnötter
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna ca 10 min o gnugga sedan
bort det mesta av skalet i en torr handduk.
Riv skalet på apelsinen.
Vispa smör, farinsocker, vaniljsocker, ingefära o apelsinskal krämigt.
Rör i ägget.
Blanda mjöl o bakpulver o vänd försiktigt ner det i smeten för hand.
Hacka chokladen grovt o blanda den o de hela hasselnötterna i smeten.
Klicka 1-2 msk smet med jämna mellanrum på plåt med bakpapper,
platta till klickarna något.
Grädda i mitten av ugnen ca 10 min.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0