Äppelkaka med maräng

Mannen i huset beställde en äppelkaka, och jag bläddrade igenom mina recept och hittade denna.Måste ju prova något nytt, så jag har något att blogga om! :)Denna var lättbakad och riktigt smaskig, och den gick hem hos hela familjen! ÄPPELKAKA MED MARÄNG 2 äggulor1 ägg1 dl strösocker150 g smör eller margarin2½ dl vetemjöl1 tsk bakpulver3 äpplen1 tsk kanelMARÄNG2 äggvitor1 dl strösocker Smält smöret.Vispa äggulor, ägg och socker pösigt.Rör i smöret och mjölet blandat med bakpulver.Häll smeten i en smord och bröad form, ca 24 cm.Skala, kärna ur och klyfta äpplena.Lägg dem i smeten och strö över kanel.Vispa äggvitorna till hårt skum.Tillsätt sockret under vispning och vispa till en maräng.Klicka eller spritsa över äpplena och grädda i 175 grader 50 min.Täck med folie om marängen börjar bli mörk.Servera med massvis av vaniljsås! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0