Mandeläppelkaka

 
 
Denna kakan föll inte alls de andra i familjen i smaken, de gillar inte nötter och mandlar i kakorna tydligen..
Själv tyckte jag den var riktigt god, gillar att det blir lite "knaster" i kakan!
Har aldrig varit särskilt förtjust i nötter i kakor förut, men det kanske är något som kommit  "med åldern"?
Ett litet minus för att det var lite för lite äpplen i den, jag menar, det är ju ändå en ÄPPELkaka!
Kanske att man kan tärna äpplena som ska vara i smeten?
Och så givetvis mera äpplen ovanpå!
Aprikosmarmelad hade jag ingen hemma, så det skippade jag helt enkelt, det gick precis lika bra!
Kakan är väldigt mäktig, så den räcker till många!
Servera ljummen med vaniljsås, MYCKET vaniljsås! :)
 
 
MANDELÄPPELKAKA
 
MÖRDEG
300 g vetemjöl, 5 dl
200 g smör, kallt o tärnat
1 ägg
100 g strösocker, 1 dl
1 droppe bittermandelolja
FYLLNING
3 ägg
2 msk vatten
1 dl strösocker
1 vaniljstång
4 äpplen
½ tsk bakpulver
½ dl maizenastärkelse
100 g hackade sötmandlar
100 g skalade malda sötmandlar (mandelmjöl går bra)
TOPPING
2 äpplen
2 msk smör, smält
100 g aprikosmarmelad
 
Mördeg: Lägg alla ingredienser i matberedaren och kör tills det börjar bli en boll.
Stanna maskinen, ta upp degen och låt den vila i kylen ca 30 min.
Sätt ugnen på 225 grader. Kavla eller tryck ut degen i en stor springform (ca 28cm).
Låt vila en stund i kylen.
Nagga botten med en gaffel, kläm ev fast kanterna med remsor av aluminiumfolie
och grädda mitt i ugnen i 10-15 minuter.
Sänk ugnstemperaturen till 175 grader.
Fyllning: Dela äggen i vitor och gulor. Vispa gulorna med vatten och socker tills det blir
tjockt och pösigt. Klyv vaniljstången på längden, skrapa ur fröna och tillsätt dem i smeten.
Skala äpplena och riv dem på den grova sidan av rivjärnet. Rör ner i äggsmeten.
Blanda ihop bakpulver och maizena med de hackade och malda mandlarna och rör ner i smeten.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd ner det i smeten.
Häll upp smeten i det förgräddade pajskalet.
Topping: Skala äpplena, skär dem i tunna klyftor och lägg dem ovanpå smeten.
Pensla med smält smör och grädda mitt i ugnen ca 30 min.
Täck med aluminiumfolie eller bakplåtspapper och fortsätt grädda 15-20 min.
Prova med en sticka om kakan är klar.
Värma upp aprikosmarmelad med lite vatten och pensla den varma kakan med det.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0