Päronpaj

I lördags tyckte jag att vi behövde lite efterrätt, och då hittade jag detta recept.
Pajen vinner på att stå en dag eller två, då blir den ännu godare.
Jag valde att skiva päronen istället för att lägga i dem hela,
tyckte att det då blir lättare att skära upp den.
Servera den med vanilglass, vaniljsås eller lättvispad grädde.
 
PÄRONPAJ
Ca 8 bitar
 
3 dl vetemjöl
½ dl socker
125 g smör
1 ägg
Fyllning
1 stor burk päronhalvor, 825 g
2 ägg
3/4 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 msk vetemjöl
3 dl creme fraiche
2 msk mandelspån
 
Mät upp mjöl och socker och finfördela smöret däri.
Tillsätt ägget och arbeta snabbt ihop till en deg.
Låt vila kallt 30 min.
Kavla ut degen, eller tryck ut den direkt i pajformen, ca 24 cm.
Nagga och förgrädda i 10 min.
Fyllning: Låt präonen rinna av och lägg i formen med den
kupiga sidan uppåt.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt.
Rör i mjöl och creme fraiche och häll smeten i formen.
Strö över mandelspån och grädda i 225 grader ca 25 min.
 
 
 
Trackback
RSS 2.0