Lussebullar

Var ledig en måndag för någon vecka sedan (jag vet att jag är lite långsam, men ibland orkar / känner man inte för att blogga..), o då bestämde jag mig för att baka bullar.
På förmiddagen medan barnen var i skolan gjorde jag Leilas kanelbullar, ni har fått receptet tidigare.
O på eftermiddagen hjälptes vi åt att baka lussebullar.
Eftersom jag inte är så värst förtjust i saffran, men tycker det blir förbaskat tråkigt utan, så tar jag bara hälften av vad det står i receptet.
Då får du ändå den gula härliga färgen, men bara lite av smaken!
O här kommer receptet, som jag hämtat från Ica.se.
 
SAFFRANSBRÖD MED KESELLA
 ca 30 st
 
50 g jäst
150 g smör eller margarin
5 dl mjölk
250 g kesella 1%
½ tsk salt
2 dl socker
1 g saffran
1 ägg
1½ dl russin
16-17 dl vetemjöl
 
Smula ner jästen i en bunke.
Smält matfettet, häll på mjölken o ljumma till 37 grader.
Rör ut jästen i lite av degspadet.
Tillsätt resten av spadet, kesella, salt, socker o saffran.
Rör till det har löst upp sig.
Blanda ev i ett ägg o gärna russin.
Arbeta i så mycket av mjölet att degen blir smidig o släpper bunkens kanter.
Strö lite mjöl över degen, o låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, 45-60 min.
Arbeta degen några min i bunken, ta sedan upp den på mjölat bakbord.
Knåda i resten av mjölet.
Baka ut degen till den form du önskar, lägg på bakpappersklädda plåtar.
Låt dem jäsa under bakduk till knappt dubbel storlek, 30-45 min.
Pensla dem med ägg, o peta i lite russin om så önskas.
Grädda i 225 grader, 8-10 min.
Jag gjorde dubbel sats o fick ihop ett helt berg bullar, 98 stycken!
Nu blev jag lite sugen, kanske ska gå ner i frysen o hämta en eller ett par.. :)
 
Puss o Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0