Amerikansk äppelpaj

Henke ville att jag skulle baka en äppelkaka härom dagen.
Jag ville inte göra samma som jag alltid gör annars, äppelsockerkaka, så jag bläddrade lite i mina recept o hittade denna väldigt enkla kaka.
O SÅÅÅ god den var!
AMERIKANSK ÄPPELPAJ
Ca 8 personer
5 äpplen
1 tsk mald kanel
100 g smör
2½ dl strösocker
2½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
1 ägg
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Skala, kärna ur o skär äpplena i tunna klyftor.
Lägg äppelklyftorna i en smord pajform, ca 26 cm i diameter.
Strö över kanel.
Smält smöret o låt svalna.
Blanda socker, mjöl, vaniljsocker, bakpulver o salt.
Rör ner det smälta smöret o ägget.
Bred ut smeten ovanpå äppelklyftorna.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min, tills pajen fått gyllenbrun färg.
Servera med vaniljsås eller glass.
Puss o Kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0