Kanelbullar

I söndags fick jag för mig att jag skulle baka kanelbullar.
Jag använder mig av Leila Lindholms basrecept till degen, o bullarna blir helt otroligt saftiga o supersmaskiga!
Man får stoppa den i frysen illa kvickt, annars är det stor risk att man goffar i sig allihop.. :)
Tyvärr hittar jag inte min bild på dem, så får hålla tillgodo med en från Google!
LEILAS KANELBULLAR
1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1½ dl strösocker
½ tsk salt
150 g mjukt smör
1 ägg
12 dl vetemjöl (special)
 
 
Stöt kardemummakärnorna fint i en mortel o värm dem med mjölken tills den är fingerljummen, 37 grader.
Smula ner jästen i en bunke o lös den med mjölken, strösocker, salt, tärnat smör o ägg.
Tillsätt lite vetemjöl i taget o arbeta samman till en smidig deg.
Jäs degen till dubbel storlek, 45-60 min.
Sätt ugnen på 200 grader.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord, kavla ut degen o lägg på din egen fyllning.
Gör snäckor eller knutar o lägg på plåt.
Jäs under bakduk till dubbel storlek 45-60 min.
Pensla bullarna med uppvispat ägg o stör på pärlsocker.
Grädda dem i ugnen i ca 10 min.
 
Jag brukar göra en fyllning på smör, kanel o råsocker.
Lycka till!!
 
Puss o Kram
 
 

Kommentarer
Postat av: Alex

Mmm mums mums för hembakta kanelbullar med mycket socker å kanel i =)

Lycka till här med din nya blogg!
Kram!

2012-09-20 @ 08:43:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0