Potatispannkaka

 
 
Hade lite idétorka igår när det var dags att laga mat till kvällen.
Först funderade jag på rårakor, men efter att ha stått hela dagen o pysslat vid spisen, så hade jag ingen lust att stå o steka rårakor också.
Så kom jag på: Potatispannkaka i ugnen.
Sökte på nätet ( Google is tha shit!), o hittade detta recept.
Barnen åt som om de inte fått mat på flera dagar, det måste ju vara ett gott betyg!
Jag gillade det också, inte bara för att det krävde lite arbete..
Det blev lite matigare än en vanlig ugnspannkaka, potatisar mättar ju lite mer än bara pannkaka.
Servera den med lingonsylt o en sallad.
 
POTATISPANNKAKA
4 portioner
 
2 ägg
4 dl mjölk
1 dl vatten
1 tsk salt
1½ dl vetemjöl
750 g potatis
350 g strimlad rökt skinka, eller bacontärningar
 
Sätt ugnen på 250 grader.
Smörj en liten långpanna, eller form.
Vispa ihop ägg, 1/4 av mjölken, vatten o salt.
Tillsätt mjöl o vispa smeten slät.
Tillsätt resten av mjölken.
Skala potatisen o riv den grovt.
Blanda ner potatisen i smeten, häll smeten i pannan.
Strö över skinka / bacon, fräs gärna baconet snabbt i en panna först.
Grädda mitt i ugnen ca 30 min.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0