Grissini

När Emma hade sitt kalas för ett tag sedan, köpte jag hem grissini,
att ha till bålen, som Emma bestämt att vi skulle servera när gästerna kom.
Och både hon och William älskade dessa små "brödpinnar",
så då bestämde vi att vi skulle baka sådana en dag.
Nu var jag ju ledig i fredags, så då passade det ju bra.
Grissini är väldigt enkelt, och mycket gott, att baka själv.
Basilikan kan man säkert byta ut mot nån annan god krydda,
t ex rosmarin, eller kanske lite chili?
Emma trodde nog att det var salta pinnar vi gjorde, för det blev en del salt
på vissa..
Men gott blev det!
Enligt receptet skulle det bli ca 35 stycken, men jag lyckades få ihop närmare 90.
Gör man dem enligt receptet kan de lätt bli lite degiga i mitten,
så gör fler och rulla dem tunt, ca 5 mm.
 
 
GRISSINI
1 pkt torrjäst
1 liter vetemjöl
2 tsk strösocker
2 tsk salt
1-2 tsk torkad basilika
4 dl vatten, fingervarmt
6 msk olivolja
flingsalt
 
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Häll i vattnet och oljan.
Arbeta degen smidig i en assistent.
Täck över degen och låt den jäsa under bakduk ca 40 min.
Sätt ugnen på 200 grader.
Ta upp degen och knåda den.
Dela den i bitar och rulla bitarna till långa smala bröd.
Lägg på plåtar med bakpapper.
Pensla bröden med vatten och strö flingsalt över dem.
Grädda mitt i ugnen 16-18 min, 12 min om du gör dem tunna.
Låt svalna.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0