Citronpinnar

Dessa gjorde jag för något år sedan och tyckte att det var jättegoda.
Men sen när jag tänkte göra dem igen, så kunde jag inte hitta receptet!
Vistte precis hur det såg ut, bild och allt, men kunde INTE hitta det.
Men så köpte jag tidningen Hembakat i höstas nån gång, och där följde
det med en liten bok med recept på småkakor.
Och däri fanns receptet på dessa goda, och lättbakade kakor!
LYCKA! :)
 
CITRONPINNAR
 
Ca 50 stycken
 
1 dl strösocker
4 3/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
200 g smör, kylskåpskallt
1 äggula
1 citron, rivet skal
 
50 g mörk choklad
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda socker, mjöl och bakpulver.
Skär smöret i kuber och tillsätt det, nyp ihop till en smulig deg.
Tillsätt äggulan och citronskalet, arbeta ihop till en smidig deg.
Dela degen i 4-5 bitar.
Rulla varje bit till en fingertjock längd.
Dela längderna i ca 5 cm långa bitar.
Lägg på plåt med bakpapper.
Grädda mitt i ugnen ca 10 min, låt svalna.
Smält chokladen över vattenbad, ringla den
över kakorna, och låt chokladen stelna.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0