Pizzabullar

Båda barnen har pratat om att de vill att jag ska baka pizzabullar.
Kompisarna har haft det med sig till fruktstunden i skolan, eller
när de har varit på utflykt, och då ha de fått smaka.
Dessa är ju perfekta som mellanmål när barnen kommer hem från
skolan, men passar även på buffén, eller bara som en lätt lunch
eller middag.
Eller som nattamat, med en kall öl.
Tyvärr hade jag inget grahamsmjöl hemma, men tog istället 2 dl fint
rågmjöl, och resten vetemjöl.
Dessutom hade jag heller ingen oregano hemma, men pizzakrydda
funkade precis lika bra!
Receptet har jag hämtat på ica.se.
 
 
PIZZABULLAR
Ca 30 stycken
 
1 paket jäst
5 dl mjölk, 37 grader
3 msk olivolja
1 tsk salt
1 msk socker
1 ägg
4 dl grahamsmjöl
ca 8 dl vetemjöl
 
Fyllning
200 g rökt eller kokt skinka
2 dl ketchup
3 dl riven ost
2 msk oregano
 
Smula jästen i en bunke, rör ut den med lite av mjölken.
Tillsätt resten av mjölken, olja, salt, socker och ägg.
Tillsätt grahamsmjölet och nästan allt vetemjöl.
(Resten av mjölet används vid utbakningen)
Arbeta degen väl, gärna i maskin.
Låt degen jäsa övertäckt med bakduk ca 30 min.
Strimla skinkan, sätt ut stora muffinsformar på plåtar.
Tag upp degen på mjölad bänk och arbeta ihop den.
Dela degen i två delar, kavla ut varje del till ca 30x45 cm.
Bred på hälften av ketchupen på var degbit.
Strö över skinka, ost och oregano.
Rulla ihop degen och skär i ca 15 bitar.
Lägg bitarna i muffinsformar, låt jäsa övertäckta ca 20 min.
Sätt ugnen på 225 grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg, strö över lite flingsalt
och oregano.
Grädda mitt i ugnen 12-15 min.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0