Monsterkakor

 
 
Tänka sig att jag har bakat lite också, inte BARA kokat marmelad!
William fyller ju år nästa vecka, och för en gångs skull tänkte vi vara ute i ganska god tid och börja baka lite tidigare än dagen innan kalaset.
Idag blev det chokladsnittar, som jag lagt upp recept på tidigare, och monsterkakor.
Dessa kakor är barnens stora favorit, näst efter chokladbollar förstås, och de går även hem hos de stora barnen!
Anledningen till att jag bara lade kakor på halva fatet var att jag ville att ni skulle se vilket fint fynd jag gjorde på loppisen igår! :)
 
 
MONSTERKAKOR
 
1 dl NonStop eller Smarties
3 dl vetemjöl
1 dl socker
½ dl riven kokos
1 msk ljus sirap
1 tsk bikarbonat
150 g smör eller margarin
 
Hacka eller krossa godiset lätt i en mortel eller med matberedarens pulsknapp.
Lägg åt sidan så länge.
Hacka samman mjöl, socker, kokos, sirap, bikarbonat och matfett (skuret i mindre bitar),
gärna i matberedare, till en deg.
Blanda i godiset.
Forma degen till en rulle, ca 6 cm i diameter, och linda in i plastfolie.
Låt ligga i kylen ca 1 timme.
Skär rullen i ca ½ cm tjocka skivor, lägg på bakpappersklädd plåt.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 8 minuter.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0