Marshmallows

Igår testade jag och Emma att göra egna marshmallows.
Och idag var det äntligen dags att provsmaka, efter att de fått stå och stela till över natten.
Och det var minsann inte så tokigt alls!
Inte fullt så söta som de man köper, men fluffiga och goda, speciellt barnen älskade dem!
Och inte var det särskilt svårt att göra heller, så det lär jag göra fler gånger.
Det enda som krävs är en bra termometer och en bra elvisp.
Min termometer börjar nog ge upp, plötsligt höll smeten -8 grader, när det stod på spisen och puttra för fullt..
Läge att önska sig en ny av tomten kanske?
 
 
MARSHMALLOWS
2 ½ msk gelatinpulver
2 ½ dl vatten
3 3/4 dl socker
2 ½ dl sirap
1/4 tsk salt
2 msk vaniljsocker
ev. karamellfärg
 
Blanda gelatinpulvret med 1 1/4 dl vatten i en stor bunke.
Låt stå att svälla och mjukna.
Häll sirap, socker, salt och resten av vattnet i en kastrull.
Smält samman på svag värme, och koka sedan upp till 120 grader.
Häll sockerlagen försiktigt över gelatinet.
Rör ihop och vispa ca 10 min, till det är vitt och rejält kladdigt.
Tillsätt vaniljsocker och ev. karamellfärg mot slutet.
Klä en form med folie och pensla noga med solrosolja.
Bred ut smeten i formen, pensla även slickepotten med olja, annars klibbar smeten fast.
Låt stå i rumstemperratur och stelna över natten.
Enklast att dela är med en sax, rulla bitarna i florsocker.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0