Kolapaj

Förra veckan fick jag en beställning på en kolapaj, en riktig favorit hos mig!
Eftersom beställaren skulle äta den först dagen efter, så fick hon den utan grädde och kakao ovanpå, annars kan ju grädden hinna bli lite tråkig.
Saltet i pajdegen gör att pajen blir alldeles extra smaskig!
 
KOLAPAJ
 
6-8 personer
PAJDEG
100 g smör
3 dl vetemjöl
2 msk socker
1 krm salt
KOLAFYLLNING
1 dl vispgrädde
3/4 dl socker
½ dl ljus sirap
3 tsk farinsocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
GARNERING
2 dl vispgrädde
2 tsk kakao
 
Börja med degen: Smält smöret och blanda i mjöl, socker och salt.
Arbeta ihop och klä en pajform, ca 26 cm, tunt.
Låt vila kallt någon timme.
Nagga botten med en gaffel och grädda i 200 grader ca 15 min, till
pajen fått fin färg.
Gör under tiden fyllningen: Blanda alla ingredienser, utom smör och vaniljsocker,
i en tjockbottnad kastrull och sjud sakta ca 15 min, till kolan bubblar tjockt och
släpper kanterna.
Tillsätt vaniljsocker och smör i klickar och vispa smeten slät.
Fylla pajskalet och låt svalna.
Vispa grädden och bred den över pajen, pudra över kakao.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0