Morotsmuffins

Fick en beställning på morotsmuffins, och började testa mig fram redan en vecka innan.
Det första receptet jag testade var Leilas, samma som morotskakan.
De såg väldigt fluffiga och fina ut när jag tog ut dem ur ugnen, men lite senare var de alldeles platta och små.
Goda, javisst, men de såg så små och ynkliga ut, och beställningen var på STORA, så jag provade ett annat recept.
Och då hittade jag detta bland alla mina pärmar.
De blev visserligen också ganska platta (kanske kan morotsmuffins inte bli fluffiga?), men de blev i alla fall större.
Jag tyckte dock att det saknades lite kryddor, så jag lade till en tsk vardera av ingefära och kardemumma.
Dessutom hoppade jag över nötterna, eftersom beställaren var allergisk.
Frostingen gjorde jag samma som till morotskaka, plus att jag färgade lite kokos med gul och röd karamellfärg, så att den blev orange.
 
 
MOROTSMUFFINS
Ca 12 stora
 
6½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel
½ tsk salt
200 g rumsvarmt smör
1 dl brun farin
2 dl socker
2 ägg
2 dl mjölk
3½ dl rårivna morötter
1 dl cashewnötter
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda mjöl, bakpulver, kanel och salt i en skål.
Rör matfett, farinsocker och socker pösigt.
Vispa i äggen.
Häll i mjölken och rör om.
Rör ner mjölblandningen i äggvispet.
Tillsätt morötterna och nötterna, rör om försiktigt.
Fyll smeten i muffinsformar till 2/3.
Grädda i ugnen ca 30 minuter.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0