Potatis- och purjolökssoppa

 
Det händer ju att jag lagar mat också, och inte bara bakar! :)
Och nu när det börjar bli höst och lite kallt och ruggigt, då passar det ju bra med en värmande soppa.
Och denna potatis- och purjolökssoppa var riktigt god!
Jag stoppade även i lite rivna morötter, eftersom jag hade det kvar efter eftermiddagens morotsmuffins-bak.
Servera med lite knaperstekt bacon, som du smular över soppskålen.
 
POTATIS- OCH PURJOLÖKSSOPPA
4-6 personer
 
800 g potatis
1 purjolök, ca 300 g
3 msk hackad persilja
1½ liter vatten
3 msk konc. kyckling- eller grönsaksfond
2 msk citronjuice eller ½ dl vitt vin
2 dl grädde
 
Skala och tärna potatisen. Skiva purjolöken. Fräs löken i 2 msk olja 2-3 min.
Tillsätt potatisen och 2 msk av persiljan. Häll på vatten och fond.
Låt koka upp och koka på medelvärme tills potatisen är mjuk, ca 10 min.
Stek baconet och låt rinna av på hushållspapper.
Ta kastrullen från värmen. Mosa eller mixa soppan lite lätt med stavmixer.
Tillsätt citronjuice och resten av persiljan.
Häll i grädden och låt soppan bli varm.
Smaka av med 1 tsk salt och 1½ krm vitpeppar.
Smaklig spis!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0