Surdegsbröd

 
 
 
Blev lite sugen på att baka bröd i lördags, o bestämde mig för att testa en av de där surdegsburkarna man köpa i affären.
Blev inte så tokigt alls, brödet gick hem hos hela familjen!
Och det var ganska lättbakat också, detta receptet hittade jag i en tidning, men jag tror att det står på burken också hur man gör.
Lantbrödsmjölet fanns det flera olika sorter av, jag använde ljust.
Enda nackdelen med detta brödet är att jag nu har ett halvt paket jäst liggande..
 
 
SURDEGSBRÖD
2 limpor
 
1 burk Bagarens råg-surdeg, 150 g
25 g jäst
5 dl kallt vatten
1 msk rapsolja
3 dl lantbrödsmjöl
11 dl vetemjöl
1 msk salt
 
Smula jästen i degbunken och tillsätt kallt vatten.
Skaka surdegsburken och häll ner i degbunken.
Blanda i olja, salt, lantbrödsmjöl och det mesta av vetemjölet.
Arbeta degen väl i maskin 10 min, eller för hand i 15 min.
Degen ska vara lite lös.
Täck bunken med plastfolie och låt jäsa 2 timmar.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela den i två delar.
Forma två bröd utan att arbeta degen för mycket.
Lägg bröden på en plåt med bakplåtspapper.
Strö över lite mjöl och låt jäsa övertäckta i en timme.
Sätt ugnen på 250 grader och sätt in en form med ½ liter vatten.
Sätt in bröden i ugnen och sänk värmen till 225 grader.
Grädda 20-25 minuter.
 
Ser ni att det står klart och tydligt på burken "Glöm inte jästen"?
Vad tror ni jag gjorde? Jo jag glömde köpa jästen..
Blev till att gå och handla en gång till, tur man inte har så långt..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0