Toblerone-cheesecake

 
 
I lördags festade jag till med att göra en cheesecake till efterrätt.
Kan väl säga att det gick hem sådär hos övriga i familjen..
Men jag tyckte att den var jättegod!
Ganska mäktig dock, så man får tänka på att inte ta för stor bit!
Jag valde att piffa till den med lite vispad grädde, gör att den blir lite mindre mäktig.
 
TOBLERONE-CHEESECAKE
 
400 g Maryland Cookies choklad
125 g smör
2½ dl Kesella
400 g philadelphia
1 dl strösocker
3 ägg
200 Toblerone
 
Krossa kakorna i matberedare och bland i smält smör.
Tryck ut blandingen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm.
Grädda i 175 grader ock låt svalna.
Vispa ihop Kesella, Philadelphia och socker till en smet.
Rör i äggen ett i taget.
Smält chokladen över vattenbad och blanda ner i smeten.
Häll smeten i formen och grädda i 125 grader ca 40 min.
Låt kallna och stå i kylen minst 5 timmar före servering.
Garnera med hyvlad Toblerone, hallon och ev vispad grädde.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0