Limekakor

Dessa kakor var väldigt enkla att baka.
Och den doften som spred sig i köket när jag höll på,
ojojoj, helt ljuvlig!
Dock finns en liten nackdel, jag har nu tre lime utan skal liggande..
Jag hade ingen gräddfil hemma, så jag bytte ut den mot creme fraiche, gick finfint!
 
LIMEKAKOR
Ca 35 stycken
 
125 g smör, rumsvarmt
2½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
3/4 dl gräddfil
3 lime, rivet skal
4 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa smör, socker och vaniljsocker krämigt.
Vispa ner gräddfil och limeskal.
Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten till en mjuk deg.
Forma matskedsstora bollar av degen.
Lägg dem glest på bakpappersklädda plåtar och platta till dem något.
Gräadda mitt i ugnen i ca 15 min, de ska vara lätt gyllenen i kanten.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0