Chocolate Chip Cookies

Av någon konstig anledning blir det alltid en massa choklad
när jag bakar..
Eller, det är kanske inte så konstigt, choklad är ju väldigt gott!
Och dessutom går det att variera i all oändlighet.
Detta receptet kommer från Leila Lindholm, och man kan
göra lite som man själv vill med det.
T ex så hoppade jag över ingefäran (inte min favorit..) och apelsinen
(hade ingen hemma..).
Jag bytte även ut hälften av den mörka chokladen mot vit.
Och så skippade jag att rosta hasselnötterna, det är gott ändå..
Sen kan du ju även byta ut hasselnötterna om du vill, mot t ex
cashew, jordnötter, russin.
Man kan byta ut apelsinen mot lime, byta ut en del av mjölet mot
havregryn eller kokos.
Alltså, det kan bli hur många olika sorters kakor som helst!
 
CHOCOLATE CHIP COOKIES
 
150 g mjukt smör
2 dl farinsocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära
1 st apelsin, skalet
1 st ägg
3 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
200 g mörk choklad
100 g hasselnötter
 
Sätt ugnen på 180 grader.
Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna ca 10 min,
gnugga sedan bort det mesta av skalet i en torr handduk.
Riv skalet av apelsinen.
Vispa smör, farinsocker, vaniljsocker, ingefära och apelsinskalet krämigt.
Rör i ägget.
Blanda mjöl och bakpulver och vänd försiktigt ner det i smeten för hand.
Hacka chokalden grovt (och ev även hasselnötterna),
blanda ner detta i smeten.
Klicka ut smeten på plåt med bakpapper.
Grädda mitt i ugnen ca 10 min.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0