Daimtårta

Oj då, här har det varit stilla ett tag..
Ber om ursäkt, och skyller på solen.
Är det soligt ute är man inte så sugen på att vara inomhus.
Men, jag har fyllt år, och då måste man ju ha tårta!
Denna gången blev det en daimtårta, och jag säger bara OMG så god den var!!
Seg botten, och krämig fyllning, med en massa daim!
Jag tog mig friheten att ändra receptet lite grann, eftersom jag tyckte
att det var alldeles för lite daim i fyllningen.
Annars är det en enkel tårta, som går att förbereda långt i förväg.
 
 
DAIMTÅRTA
 
8-10 bitar
 
Botten
150 g mandel
2½ dl florsocker
1 tsk bakpulver
4 äggvitor
Fyllning
3/4 dl strösocker
4 äggulor
3 dl vispgrädde
2 dubbeldaim
1 tsk vaniljsocker
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Spänn fast ett bakpapper i botten på en springform, ca 24 cm, och smörj formen.
Mixa mandeln fint i en matberedare.
Blanda mandel, florsocker och bakpulver i en bunke.
Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner dem i mandeln.
Häll smeten i formen.
Grädda mitt i ugnen ca 30 min.
Låt kakan kallna, men låt den vara kvar i formen.
Vispa socker och äggulor till en pösig smet.
Vispa grädden.
Blanda i hackad daim och vaniljsocker i äggsmeten.
Vänd sist ner grädden.
Häll smeten över tårtbottnen.
Täck över formen och frys tårtan i minst 4 timmar.
Låt tårtan stå i rumstemperatur i ca 30 min innan servering.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0