Äppelsockerkaka

Ibland när man bakar så vill man prova något nytt.
Och ibland hittar man inte det recept man söker,
då får man hitta på lite själv!
Jag var ganska säker på att jag hade sett ett recept på
en äppelsockerkaka någonstans i min samling, men
jag kunde inte hitta det.
Så jag tog helt enkelt ett recept på vanlig sockerkaka,
(eller "pulverkaka", som min mamma och mormor alltid
kallar/kallade det), och så hällde jag hälften av smeten i formen,
skalade o delade ett stort äpple, vände bitarna i socker och kanel,
lade äppelbitarna på smeten, och hällde resten av smeten över.
Det blev en väldigt god och saftig kaka!
Här kommer receptet på sockerkakan, hämtat ut Sju sorters kakor.
 
 
SOCKERKAKA
 
50 - 75 g smör
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk eller vatten
 
Smörj och bröa en form, rund eller avlång, ca 1½ liter.
Smält smöret och låt det svalna, eller låt det bli rumsvarmt.
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker, rör ner det i äggsmeten.
Tillsätt smör och vätska.
Rör om tills smeten är jämn och slät.
Häll smeten i formen.
Grädda i 175 grader 40 - 50 min.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0