Mjölkchokladpannacotta

Vi hade dessert-provning här hemma för ett tag sedan.
Fick höra att jag skulle få sälja desserter, men sen
hände inget, hmm..
Nåja, vi fick ätit en massa efterrätt iaf!
Denna enkla och mycket goda dessert kan man variera
lite om man vill; antingen serverar du den i portionsform, med
t ex en enkel hallonsås.
Mixa tinade hallon med socker efter eget tycke och smak.
Eller gör du en kaka av den.
Smält 150 g smör.
Mixa 300 g digestivekex, blanda med smöret.
Tryck ut smeten i en springform, ca 24 cm.
Grädda i 175 grader ca 10 min.
 

MJÖLKCHOKLADPANNACOTTA
 
2 gelatinblad
100 g mjölkchoklad
1 msk kakao
1 msk strösocker
5 dl vispgrädde
 
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten ca 10 min.
Hacka chokladen.
Vispa ihop kakao, socker och 1 dl grädde i en kastrull.
Tillsätt resten av grädden och låt koka upp.
Låt sjuda ca 5 min.
Låt den hackade chokladen smälta i gräddblandningen.
Krama ur vattnet ut gelatinbladen och rör ner det i choklad-
blandningen så att det smälter.
Låt svalna något.
Häll upp i antingen portionsglas eller över digestivbottnen.
Låt stelna 3-4 timmar, gör du kakan så låt det gärna stelna över natten.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0