Äppelkaka i långpanna

Nu är det ju äppeltider, och vad passar då bättre än att
bjuda in lite vänner på äppelkaka?
Denna kaka passar fint när man är många.
Jag gjorde den för ett par veckor sedan, då vi hade grisfest.
Jag gjorde två olika varianter, i den ena lade jag till björnbär,
vilket gjorde kakan väldigt saftig.
I den andra kakan tog jag bort kardemumman, och pudrade
istället över kanel innan jag satte i den i ugnen.
Den fick dessutom lite chokladrippel över, eftersom jag
hade lite smält choklad över, efter att ha gjort biskvier.
 
 
ÄPPELKAKA I LÅNGPANNA
 
200 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
8 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk kardemumma
3 dl mjölk
4 äpplen
pärlsocker
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret och låt det svalna.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda mjöl, bakpulver och kardemumma.
Rör ner mjölblandningen i äggpöset.
Tillsätt smör och mjölk.
Häll smeten i en smord och bröad långpanna, ca 30x40 cm.
Skala, kärna ur och skär äpplena i klyftor.
Tryck ner klyftorna i smeten, strö över pärlsocker.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 35 minuter.
 
 Kaka nr 1, med björnbär.
 
 Kaka nr 2, med kanel och choklad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0