Sockerkaka och nya formar

 
Var på loppis för någon vecka sedan och fyndade några
nya formar.
Givetvis var jag ju tvungen att testa dem!
Gjorde en vanlig sockerkaka, recept nedan, och delade
smeten på två.
Den ena smaksatte jag med skal från en hel apelsin och
saften från halva, den andra smeten smaksatte jag med
½ tsk kardemumma och frysta hallon.
Båda doftade ljuvligt när de kom ur ugnen, och
smakade minst lika bra som de luktade!
Och formarna, ja de funkade finfint!
Receptet kommer från Sju sorters kakor.
 
 
SOCKERKAKA
 
50-75 g rumstempererat smör
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk eller vatten
 
Smörj och bröa en form ca 1½ liter, eller två mindre.
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker.
Rör ner blandningen i äggsmeten.
Tillsätt matfett och mjölk/vatten.
Rör om tills smeten är jämn och slät, häll den i formen.
Grädda kakan i 175 grader i nedre delan av ugnen 40-50 min.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0